الخميس، 25 ديسمبر 2014

مناظرة حول التطور وخلق الانسان


‏من واحنا صغيرين واحنا عارفين قصه خلق ربنا لسيدنا ادم من الطين ونفخ فيه الروح .. وكنا بنشوف تطور الانسان من القرد مش صح عشان احنا اتعلمنا فى دينا من واحنا صغيرين ان ربنا اللى خلق اول انسان وهو "ادم". 
وعرفنا ان الانسان حياته بدأت على الارض فى حدود 40 الف سنه ودى الفتره اللى جه فيها الانبياء ..

لحد ما تم اكتشاف جماجم مختلفه لاكتر من شبيه بالانسان عمرها حوالى 5 مليون سنه

هنا بدأت المشكله .. وجود اشباه للانسان الحالى فى عصر اقدم بكتير من عصرنا الحالى بيدعم جدا نظريه التطور .. وبما ان ((نظريه التطور: بتقوم على ان كل الاحياء ليها سلف مشترك )) .. فالنتيجه لكده ان الانسان العاقل هو نتيجه لسلسه من التطورات حصلت لأسلافنا وصلتنا لشكل الانسان الحالى!!

طيب واللى احنا عارفينه عن ان ربنا خلق سيدنا ادم من الطين وان ادم هو اول انسان !!!
والتطور فى الكائنات بقى شبه حقيقه علميه
ازاى قصه خلق ادم فى الدين ... وهل العلم بيخالف الدين فعلا !!!!

لو بصينا لقصه خلق ادم باختصار من المنظور الدينى
هى ان ربنا بعد خلق الكون ..خلق من طين الارض جسم سيدنا ادم فكان زى تمثال من الصلصال .. وقال للملائكه انه هيخلى الانسان ده خليفه فى الارض..
"وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً " (البقرة:30)
وبعد فتره ربنا نفخ فى سيدنا ادم الروح .. فتحول التمثال لانسان ..وبعدها ربنا نزل سيدنا ادم للارض

ولو بصينا لقصه ظهور الانسان باختصار وفقا لنظرية التطور
هى ان نتيجه التطور فى الكائنات الحيه ظهر من حوالى 7 مليون سنه السلف المشترك للقرده العليا واشباه الانسان ..تطور منه اشباه الانسان اللى عاشوا ملايين السنين وظهر منهم انواع كتير وهى عباره عن كائنات شبه الانسان بس ظهرها محنى شويه ومخها صغير وبدأت تستخدم رجليها فى المشى من حوالى 4 مليون سنه وفضل يتطور لحد ما حجم مخه زاد وظهر الانسان العاقل اللى هو احنا دلوقتى من حوالى 60 الف سنه تقريبا


وللاسف كان الحل الوحيد اللى كان قدام علماء المسلمين انهم ينكروا نظريه التطور نفسها على الرغم من صحتها لانهم مش لاقيين حل لمعضله اذا كان الانسان تطور فعلا !! يبقى كيف خلق الله آدم ؟؟؟
وظهر السؤال "هل آدم هو ابو البشر" ؟؟
هنوصل للحقيقه باعاده ترتيب احداث قصه الخلق من جديد

بدأت قصه خلق الانسان لما ربنا خلق السماوات والارض وخلق الحياه على الارض ... والكائنات البسيطه فضلت تتطور على مدار مليارات السنين لكائنات اكتر تعقيدا
لحد ما ظهرت كل انواع الكائنات الحيه المعروفه .... وكان فى اخر سلسله التطور اشباه البشر اللى يعتبروا اكتر حيوانات متطورة على وجه كوكب الارض وقتها .. (يرجى الاطلاع على نظرية التطور)

ولما ربنا قضى امر انه يخلق البشر قرر انه يخلقه على هيئه اكثر الكائنات تطورا على وجه الارض اللى هما "اشباه الانسان" وربنا قرر انه يصطفى من الانواع الموجوده وقتها صنف يخلق سيدنا ادم على هيئته والدليل على كده من القرآن.

إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِين - آل عمران:33

وكانت فكره اصطفاء ربنا لسيدنا ادم فكره مش واضحه لينا زمان لان ربنا هيصطفيه من بين مين لو هو اول انسان... لكن الاصطفاء هنا معناه الاصطفاء من بين اشباه البشر.

وبما ان سيدنا ادم سبقه اشباه الانسان فى العيش على الارض ربنا سماه بالخليفه لانه هيخلف ناس سبقته وعاشت على وجه الارض

"وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا
وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ " - البقرة:30

وبما ان الملايكه ميعرفوش الغيب ... فهما مكنوش يعرفوا ان الانسان هيسفك الدم ويفسد فى الارض فى المستقبل ...
لكنهم قالوا كده لانهم شافوا حياه اشباه البشر قبل كده على الارض وشافوا انها كائنات همجيه
ومكنوش يعرفوا ان سيدنا ادم هيكون عاقل غير همجى وكان رد ربنا " قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ"

ونكتشف فى سورة السجده 3 ايات مبهره بتكشف قضيه خلق الانسان بشكل جديد

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ - السجدة:7-9

الايات دى بتعرفنا ان ربنا بدأ خلق الانسان من طين فعلا او انه بدأ الحياه على سطح الارض..
بعد كده خلاه يتكاثر عن طريق التزواج .... وبعد كده سواه ونفخ فيه الروح ..

ولو طبقنا ترتيب الايات نقدر نكتشف ان ربنا بدأ خلق الانسان عن طريق التطور للوصول لاشباه الانسان
وفضل يتطور ويتكاثر عن طريق التزواج بين الاناث والذكور لحد ما جت لحظه الاصطفاء
وربنا خلق سيدنا ادم بعد ما اصطفاه
وبعدها سواه ونفخ فيه الروح !!! طيب ايه هى التسويه !!!

يَا أَيُّهَا الإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ - الانفطار:6-7

فى الايه دى التسويه بترتبط بالخلق..فالانسان اتخلق اولا وبعدها ربنا سواه وعدله
...وده بيوضح الصورة بشكل كبير اخيرا !!

ربنا اصطفى من اشباه البشر اللى كانوا موجودين اكثر واحسن المخلوقات دى
وخلق سيدنا ادم من الطين على شكل احسن شبيه للانسان
بعد كده ربنا سواه بانه عدل ظهره وخلاه مستقيم فى مشيته
وعدله وحسن اعضائه وعموده الفقرى وحجم مخه بقى اكبر عشان يبقى قادر على الادراك ..
وبعد ما ربنا خلق سيدنا ادم وسواه وعدله
واصبح افضل من كل اشباه الانسان على وجه الارض ..
نفخ فيه الروح .. فتحول لانسان "عاقل" من لحظه نفخ الروح
وظهر اول انسان عاقل مدرك عرفته الارض وهو سيدنا ادم
وكان مخه تطور بشكل كبير جدا عن كل المخلوقت التانيه

نظريه التطور صحيحه ... وقصه خلق ربنا لسيدنا ادم من الطين صحيحه
لكن فهم مفاهيم الاصطفاء وجعل الخليفه والتسويه والاعتدال ونفخ الروح وظهور الانسان العاقل هى الحلقه اللى كانت ناقصه للربط بين العلم والدين

ولو كان السؤال "هل آدم هو ابو البشر؟؟"

الاجابه الصحيحه هى
" التطور هو اداه الله فى الخلق .. و آدم هو اول انسان عاقل على وجه الارض"
والله تعالى اعلى واعلم

محمود سامى
21 يناير 2013‏
من واحنا صغيرين واحنا عارفين قصه خلق ربنا لسيدنا ادم من الطين ونفخ فيه الروح .. وكنا بنشوف تطور الانسان من القرد مش صح عشان احنا اتعلمنا فى دينا من واحنا صغيرين ان ربنا اللى خلق اول انسان وهو "ادم".
وعرفنا ان الانسان حياته بدأت على الارض فى حدود 40 الف سنه ودى الفتره اللى جه فيها الانبياء ..
لحد ما تم اكتشاف جماجم مختلفه لاكتر من شبيه بالانسان عمرها حوالى 5 مليون سنه
هنا بدأت المشكله .. وجود اشباه للانسان الحالى فى عصر اقدم بكتير من عصرنا الحالى بيدعم جدا نظريه التطور .. وبما ان ((نظريه التطور: بتقوم على ان كل الاحياء ليها سلف مشترك )) .. فالنتيجه لكده ان الانسان العاقل هو نتيجه لسلسه من التطورات حصلت لأسلافنا وصلتنا لشكل الانسان الحالى!!
طيب واللى احنا عارفينه عن ان ربنا خلق سيدنا ادم من الطين وان ادم هو اول انسان !!!
والتطور فى الكائنات بقى شبه حقيقه علميه
ازاى قصه خلق ادم فى الدين ... وهل العلم بيخالف الدين فعلا !!!!
لو بصينا لقصه خلق ادم باختصار من المنظور الدينى
هى ان ربنا بعد خلق الكون ..خلق من طين الارض جسم سيدنا ادم فكان زى تمثال من الصلصال .. وقال للملائكه انه هيخلى الانسان ده خليفه فى الارض..
"وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً " (البقرة:30)
وبعد فتره ربنا نفخ فى سيدنا ادم الروح .. فتحول التمثال لانسان ..وبعدها ربنا نزل سيدنا ادم للارض
ولو بصينا لقصه ظهور الانسان باختصار وفقا لنظرية التطور
هى ان نتيجه التطور فى الكائنات الحيه ظهر من حوالى 7 مليون سنه السلف المشترك للقرده العليا واشباه الانسان ..تطور منه اشباه الانسان اللى عاشوا ملايين السنين وظهر منهم انواع كتير وهى عباره عن كائنات شبه الانسان بس ظهرها محنى شويه ومخها صغير وبدأت تستخدم رجليها فى المشى من حوالى 4 مليون سنه وفضل يتطور لحد ما حجم مخه زاد وظهر الانسان العاقل اللى هو احنا دلوقتى من حوالى 60 الف سنه تقريبا

وللاسف كان الحل الوحيد اللى كان قدام علماء المسلمين انهم ينكروا نظريه التطور نفسها على الرغم من صحتها لانهم مش لاقيين حل لمعضله اذا كان الانسان تطور فعلا !! يبقى كيف خلق الله آدم ؟؟؟
وظهر السؤال "هل آدم هو ابو البشر" ؟؟
هنوصل للحقيقه باعاده ترتيب احداث قصه الخلق من جديد
بدأت قصه خلق الانسان لما ربنا خلق السماوات والارض وخلق الحياه على الارض ... والكائنات البسيطه فضلت تتطور على مدار مليارات السنين لكائنات اكتر تعقيدا
لحد ما ظهرت كل انواع الكائنات الحيه المعروفه .... وكان فى اخر سلسله التطور اشباه البشر اللى يعتبروا اكتر حيوانات متطورة على وجه كوكب الارض وقتها .. (يرجى الاطلاع على نظرية التطور)
ولما ربنا قضى امر انه يخلق البشر قرر انه يخلقه على هيئه اكثر الكائنات تطورا على وجه الارض اللى هما "اشباه الانسان" وربنا قرر انه يصطفى من الانواع الموجوده وقتها صنف يخلق سيدنا ادم على هيئته والدليل على كده من القرآن.
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِين - آل عمران:33
وكانت فكره اصطفاء ربنا لسيدنا ادم فكره مش واضحه لينا زمان لان ربنا هيصطفيه من بين مين لو هو اول انسان... لكن الاصطفاء هنا معناه الاصطفاء من بين اشباه البشر.
وبما ان سيدنا ادم سبقه اشباه الانسان فى العيش على الارض ربنا سماه بالخليفه لانه هيخلف ناس سبقته وعاشت على وجه الارض
"وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا
وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ " - البقرة:30
وبما ان الملايكه ميعرفوش الغيب ... فهما مكنوش يعرفوا ان الانسان هيسفك الدم ويفسد فى الارض فى المستقبل ...
لكنهم قالوا كده لانهم شافوا حياه اشباه البشر قبل كده على الارض وشافوا انها كائنات همجيه
ومكنوش يعرفوا ان سيدنا ادم هيكون عاقل غير همجى وكان رد ربنا " قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ"
ونكتشف فى سورة السجده 3 ايات مبهره بتكشف قضيه خلق الانسان بشكل جديد
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ - السجدة:7-9
الايات دى بتعرفنا ان ربنا بدأ خلق الانسان من طين فعلا او انه بدأ الحياه على سطح الارض..
بعد كده خلاه يتكاثر عن طريق التزواج .... وبعد كده سواه ونفخ فيه الروح ..
ولو طبقنا ترتيب الايات نقدر نكتشف ان ربنا بدأ خلق الانسان عن طريق التطور للوصول لاشباه الانسان
وفضل يتطور ويتكاثر عن طريق التزواج بين الاناث والذكور لحد ما جت لحظه الاصطفاء
وربنا خلق سيدنا ادم بعد ما اصطفاه
وبعدها سواه ونفخ فيه الروح !!! طيب ايه هى التسويه !!!
يَا أَيُّهَا الإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ - الانفطار:6-7
فى الايه دى التسويه بترتبط بالخلق..فالانسان اتخلق اولا وبعدها ربنا سواه وعدله
...وده بيوضح الصورة بشكل كبير اخيرا !!
ربنا اصطفى من اشباه البشر اللى كانوا موجودين اكثر واحسن المخلوقات دى
وخلق سيدنا ادم من الطين على شكل احسن شبيه للانسان
بعد كده ربنا سواه بانه عدل ظهره وخلاه مستقيم فى مشيته
وعدله وحسن اعضائه وعموده الفقرى وحجم مخه بقى اكبر عشان يبقى قادر على الادراك ..
وبعد ما ربنا خلق سيدنا ادم وسواه وعدله
واصبح افضل من كل اشباه الانسان على وجه الارض ..
نفخ فيه الروح .. فتحول لانسان "عاقل" من لحظه نفخ الروح
وظهر اول انسان عاقل مدرك عرفته الارض وهو سيدنا ادم
وكان مخه تطور بشكل كبير جدا عن كل المخلوقت التانيه
نظريه التطور صحيحه ... وقصه خلق ربنا لسيدنا ادم من الطين صحيحه
لكن فهم مفاهيم الاصطفاء وجعل الخليفه والتسويه والاعتدال ونفخ الروح وظهور الانسان العاقل هى الحلقه اللى كانت ناقصه للربط بين العلم والدين
ولو كان السؤال "هل آدم هو ابو البشر؟؟"
الاجابه الصحيحه هى
" التطور هو اداه الله فى الخلق .. و آدم هو اول انسان عاقل على وجه الارض"
والله تعالى اعلى واعلم
محمود سامى
21 يناير 2013
  • ‏3‏ أشخاص‏ معجبون بهذا.
  • Hosam Hosny وده لما نعرفو ينفعنا ف ايه عايزين نشوف قصه اول عربيه مصريه كامله علاج فيرس سي مش الهبل بتاعكو ده
  • Islam Azam هاينفعنا فى ايه  
    انت اصﻻ هتموت قبل ماتشوف الى انت بتحكى فىه 
    اما عن موضوع البوست ف ده للمهتمين با المواضيع ديه 
  • احمس نفرتارى انا مقتنعه بالبوست ,فعلا اكتشفنا الحلقه المفقودة بين الدين والعلم المتمثل فى نظريه التطور
  • Ahmed Osama هذا الكلام غير صحيح قولاً واحداً قاله من قبل دكتور عبد الصبور شاهين رحمه الله و رد عليه العلماء فهو يناقض النصوص الصحيحه الصريحه المتواتره التى تجزم بأن أدم أبو البشر
  • Islam Azam ياريت التفصيل اكتر يا Ahmed Osama
  • Ahmed Osama
    بســـــــم الله الرحمـــــن الرحيـــــــــــم إعداد- محمود المراكبي الحمد لله حمد الشاكرين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وبعد: لا يزال...
    ELTWHED.COM
  • Ahmed Abd Elkader لا تعارض بين صحيح العلم وصحيح الدين 
    التعارض بيظهر بين الفهم الخطأ او التفسير الخطأ للنصوص الدينية وبين العلم 
    او بين النظريات العلمية الخاطئة والدين
  • Ahmed Osama أرجوا قراء اللينك به الاجابه الشافيه لانى كل ما أقوم بتفريغه تفشل المحاوله
  • Ahmed Osama 4- قول الحق تبارك وتعالى في سورة الكهف: ما أشهدتهم خلق السموات والأرض ولا خلق أنفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا، وتنفي هذه الآية قدرة الناس أجمعين على الخوض في مراحل خلق السماوات والأرض، وأيضًا مراحل خلق أنفسهم، وهذا يشمل خلق آدم فهو أول البشر، وأن الله...رؤية المزيد
  • Ahmed Osama خلق الحق تبارك و تعالى لادم بيده يهدم فكرة السالف المشترك و بهذا تهدم نظرية التطور
  • Ahmed Osama بعد قراءه متأنيه للمكتوب أستاذ محمود سامى حقيقة نظرية التطور و ان درون أراد أن ينفى و جود الخالق بها لكن علمياً ثبت فشل و عدم صحة هذه النظريه
  • Achraf Bouchou خرافة 
    الزائدة الدودية فى الانسان ورثها من القرود وانها لا فائدة لها رغم ان الزائدة الدودية اصلاً خلقها الله جل وعلا للانسان الذى عاش فى القدم الذى كان يأكل النباتات لتساعدة على ذلك وورثها الانسان المعاصر من اسلافة القدامى 
    والان مع السؤال :
    ...رؤية المزيد
  • Achraf Bouchou ونقول ان علم لكمياء ينقض هده النظرية من اساسها 
  • Ahmed Osama التشابه فى خليه الفأر مع خليه الانسان أكثر من خلية القرد
  • Ayman Bek Shams تطور المواطن السيساوى
  • Ehab Abdeltwab نظرية التطور لم يثبت اى دليل علمى على صحتها سوى خرافة الحفريات °°°° ومنذ وجودها لم ستطيع اى عالم تطبيق التطور عمليا الا فى افلام هوليود
  • كاهن الملاحدة .. التطور لا وجود له إلا في عقول الملاحدة الأغبياء .. أما في ما يتعلق بالحفريات فهي مجرد تزوير في تزوير .. حتى هيكل لوسي مزور
  • Ayman Bek Shams اعتقد اننا وفرنا كثير على داروين لاثبات نظريته فالانسان السيساوى اثبت صحة نظرية التطور ... مع اختلاف بسيط ان الطور الاخير هو شىئ بين القرد و الحمار
  • Islam Azam ههههه معاك حق كتير يا Ayman Bek Shams
  • شو شو هههههههههههههههههههه
  • ابو معاذ الانصارى طب ليه بقية الكائنات متطورتش
  • Basem Hagag هذا الرأي غير منضبط، لأن الله أخبرنا في السياق القرآني أن أول المخلوقات هو آدم عليه السلام،، أما مسألة ملايين السنين، فإن من حدد عمر الأرض هم أهل الكتاب فهم من قالوا مدة عمر الأرض سبعة آلاف سنة،، أما نحن فقد ورد في كتابنا قول الله جل وعلا: "وقرونًا بين ذلك كثيرًا" وأما بالنسبة لنظرية التطور فقد ثبت فشلها منذ القديم ولا يوجد تطور إلا داخل الكائن نفسه وهو عملية الأيضأو التحول الغذائي أما تحول جنس إلى آخر فهذا غير مشاهد ول يحدث،، وأنصحكم بقراءة : "نظرية التطور ما لها وما عليها من كتاب "تاريخ الفكر الأوربي الحديث"
  • Omar Alzehary هذا المقال انما ينبأ عن جهل صاحبه من ناحية فهم النص القرانى وتفسيره على الوجه الصحيح كما أنه ينبأ من ناحية اخرى على جهل صاحبه بحقيقه التطور وسابين ذلك إن شاء الله ولكن بعد ان ابين وافن ما قاله صاحبه المقال جزء جزء اولا ياهذا القرأن الكريم لا يناقض العلم ولكن من العيبان نفسر النصوص القرانيه على هوانا حتى يساير فكرا لدى مجموعه معينه فنقول هذا اعجاز فهذا يكون محض افتراء اولا دعنا نرد على من قال بان الانسان اتى من النطور واواستند على التشابه فى جزئيات البروتين 
    نرى ان مسألة التشابه في جزيئـات البروتين بين الكائنـات الحية هذه بديهة طبيعية لا تحتاج للتدليل عليهـا فهى لازمة للسلسلة الغذائية والهرم الغذائي فمثلا نسبة التشابه بين الإنسان والدجاج تكاد تكون متطابقة طبقا لبحث أجرته جامعة كامبردج فلمااذتجاهلوا هذا وركزوا على نشء الانسان من سلف مشترك مع القردة وما هو الا لاثبتات زعم باكطل وقد استندوا على ان الكروموسوم بين الانسان والشمبانزى متشابه ولكن ومع تقدم العلم 
    تم اكتشاف ان الكروموسوم الذكري  بين الانسان والشيمبانزي مختلف اختلافا كبيرا لا يمكن معه ان يكونا لاصل واحد واذا كان اتباع التطور يقولون بالسلف المشترك لان القرج يحتوى على 48كروموسوم فانه من الاولى ان يقولوا ان الانسا تطور عن بطاطس فان عدد الكروموسومات فيها يساوى عددها فى الانسان وهو 46 كما ان التشابه فى الحمض انووى للفا ر بالنسبة للانسان اكثرمن التشابه بين القرد والانساسن فلما لم يقل اتباع التطور بان الانسان تطور عن سلف مشترك بينه وبين الفار ثم اننا لو نظرنا الى الاساسيات التى قامت عليها التطور لوجدناها مضحكه فهم يقولون ان كل كائن حى كان يتطور وفقا للظروف الحياتيه الملائمة له ومن لم يستطيع ان يتطور وفقا للظروف فانه ينقرص ووهذا ان دل فانما يدل على جهل عميق ولذا استندوا فى تطور الزرافة فقالوا انها كانت ذو رقبه قصيره فحاولت ان تأكل من النخل ولشجر العالى فنشا جيل منها ذو رقبة طويله وهذا ان دل فانما يدل عن قصص ابو زيد الهلالى واللعب بعقول المدعين انهم متعلمين
  • Omar Alzehary اول مبدا من نظريه التطور ان الكائنات الحية تتطور من جيل لآخر بسبب صفات مكتسبه كلام جميل واستدلوا على ذلك بان الزارفعه التى نراها هذه الايام ذو رقبه طويله اما فى الماضى فكانت تأكل من الاعشاب الارضيه ولان الزارفه حاولت ان تأكل من الاشجار اكتسبت هذه الزافه صفة الطول يعنى ان الصفات المكتسبه تورث ده مقصده طيب هنرد على النقطه دى اولالالاانت درست احياء والمفروض طالما تتكلم فى هذه الامور تكون فاهم النقطه دىأن كل خلية تحمل صفات الكائن الحي في النواة على ال DNA و أنه لا يمكن بأي حال من الأحوال أن تتغير صفة جينية محمولة على ال DNA بسبب وجود صفة مكتسبة جديدة تطرأ على الكائن الحي في أثناء حياته و بالتالي حتى لو فرضنا أن الزرافة كانت ذات رقبة أقصر في وقت من الأوقات ـ و هذا ليس صحيحا و استطاعت بعض الزرافات أن تطيل رقبتها قليلا في أثناء حياتها لعدة سنتيمترات فإن هذا الطول الجديد لن يتم توريثه لذريتها لأنه لا يمكن أبدا أن يؤدي إلى تأثير في الجينات الموجودة في خلاياهادى اول نقطه وبذلك نرى جهلافاحشا
  • Omar Alzehary نتقل الى النقطه الثانيه تقول هذه النظرية أن كل الكائنات نشأت بالتطور من كائن أولي معينو أن هذا الكائن هو أيضا وجِد بالصدفة كيف يمكن أن تحولَالصدفة جمادا إلى كائن حي ؟؟؟ و من الواضح أن دارون كان مدركا لهذه الأسئلة, لذلك كتب في كتابه فصلا بعنوان "صعوبات النظرية" . إلا أنه حاول تقديم بعض الردود عليها لكن هذه الردود لم يكن لها أي دليل علميعالِم الفيزياء البريطاني ( H.S. Lipson ) الذي يقول " من خلال قراءتي لكتاب "أصل الأنواع" فقد وجدت أن دارون كان أقل ثقة بنفسه مما يُعرَف به دائما. مثلاالفصل "صعوبات النظرية", يظهر لنا شكه فيما يقوله
    و بالنسبة لي كفيزيائي, فقد اهتممت كثيرا بتعليقاته حول كيفية نشأة العين
    لقد وضع دارون كل آماله في الأبحاث العلمية المستقبلية لتثبت نظريته و لتحل "صعوبات النظرية" و لكن ما حدث كان عكس ما توقعه دارون و طمح فيه, فكلما زادت الاكتشافات العلمية الحديثة, زادت "صعوبات النظرية بشكل أكبر
  • Omar Alzehary لقد اعتمد دروان على مبدا التوالد التلقائى اعتقد انك كرجل متعلم هتقولى هو غلطان ده لو انت منصف لانا لعلم اثبت جهله طيب هشرح ليك يعنى ايه توالد تلقائى الاول ورد العلماء عليه ينص على أنه من الممكن أن ينشأ كائن حي من جماد غير حي فمثلا قالوا بان الفئران نشأت من الشعير وانا ادعوك ايها الملحد انك تجيب شويه شعير وتقعد جمبهم 20سنه وجيب ليا فار ولقد قام العلماء بنثر بعض الشعير على قطع من القماش المتسخ, و اعتقدوا بأن الفئران قد تنشأ من هذا الخليط ولكن لم يجدوا فار يعنى وبطل بذلك اعتقاد دروان واليك بحث لويس باستير Louis Pasteur "نتائج دراساته و تجاربه التي أدحضت مبدأ التوالد التلقائي و الذي كان حجر زاوية في نظرية دارون(و كانت هذه التجارب من أولى التجارب في عمليات التعقيم, إجمالاتمت بوضع شراب في ظروف معقمة تماما و انتظر لأن تنشأ أي حشرات و لكنها لم تنشأ بالطبع
    حتى أن باستير قال " إن عقيدة التوالد التلقائي لن تُشفى أبدا من الضربة المميتة التي تلقتها من تجربتي البسيطة هذه
  • Omar Alzehary ولا يسعنا الوقت لسرد نظرية لتطور وتفنيدها الان الا انك لو قرات لعلمت ان دراسة الحفريات نفسها تشهد علي نظرية التطور وتقول ببطلانها المهم الان لو استندنا على ان الانسان تطور من سلف مشترك بينه وبين القرد وكما قلت كان كانات ذو ظهر منحنى ثم بدا الظهر فى الاستواء لكان الانسان ايضا نشا من سلفا بينه وبين الغوريلا ولكن البهائم التى لها اربع ارجل من سلف مشترك بينها وبين الجمل وكذا الحصان مع اختلاف البعض فى الشكل فالانسان يختلف عن القرود فى الشكل ولكن للقرد قدمين ويدين فكما ان للجمل اربع ارجل فاللجاموس اربعه فلماذا لم يكونوا من سلف مشترك دى واحدة كما انا زعم التطور بان الكائنات تتطور لتلائم طبيعه الحياة فملاذا اذاا منقلنا قردا فى مكانا ما قد لا يكون مناسبا للقرود وتركناه مئات السنين لم يتتطور الى ما يجعله انسان يتكيف مع الحياة هناك ان القائلين بالتطور يحتاجون الى دارسة عميقه ثم بعدها يذهبوا لمبدائها ويفندوها حتى يعلموا الحق دى من ناحية التطور
  • Omar Alzehary اما من ناحية تفسير النصوص القرأنيه وفق الهوا فهذا محض افتراء لا يليق فلو كان هناك سلقف مشترك لبينه لنا ربنا ولبنه لنا نبينا صلى الله عليه وسلم الا ان الله قال وبدأ خلق الانسان من طين اذا الانسان الاول ادام خلقه الله من طين بكلمة كن فيكون ولا يليق ان تضرب مثلا فتقول كللصال الى هذا الكلام الذى هو محض هذيان اما عن قوله قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء فهذا محض افتراء وعدم علم لان الجان خلق قبل الانسان وقدرات الملائكة منهم الفساد فظنوا ان الانسان سيفسد فى االارض مثلهم ولذا قال الله لهم انى اعلم ما لا تعلمون فهم لم يكونوا يعلمون ايكون هذا الانسان مهيأ للخير ام للشر ام مخير بينهما علمهم محدود بالنسبة لعلم الله المجيد اما ع تحول تمثال لانسان فهذا محض هذيان لا يليق واين الدليل على ما تقول من كتاب او سنه او حتى علم
  • Islam Azam جزاك الله كل خير يا Omar Alzehary 
    رددت فاجزت واتقنت الرد العلمى
  • Islam Azam جزاك الله كل خير شيخنا Basem Hagag 
    جعل الله دائما عونا لنا 
  • Omar Alzehary اما عن قوله ان الله اصطفى ادام ونوحا فالمراد اصطفاهم بالنبوة والرساله وليس اصطفاهم بان جعلهم بشر بعدما كانوا اشباه بشر كما وهم صاحب المقال واخيرا فان الايات التى استدليت بها شاهدة علليك لا لك فالله قال وبدا خلق الانسان من طين وكان احرى بك ان تقول الادله العلمية على ذلك وفىا لنهايه قال الله ولقد كرمنا بنى ادام فهل من التكريم ان يكونوا قد خلقوا من سلف مشنرك بينهم وبين القرود وقال لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم فهل يكون فى احسن تقويم وهو كقد نشا من سلف مشترك ياخى الله عاقب اليهود بان مسخ منهما لقردة فكيف يكون اعقابا وهو من سلف مشترك بينه وبين الانسان هليعاقب الله عبدا بالاهانه ثم يخلق الانسان من هذا الذى جعله الله اهانه لقوما اخرين ياخى لا تميعوا الايات وفق الهوى اللهم بلغت اللهم فاشهد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق